לעשות כושר זה להעסיק את הגוף מעבר לשגרה ולהכרח, זה להביא אותו לכדי מיצוי מקסימום היכולות שלו, זה לשמר אותו כך שישרת אותנו נאמנה לאורך שנים ארוכות וזה לחזק אותו כך שנמעיט בפציעות ובפגיעות גופניות. לפעילות גופנית ולשמירה על כושר יש תוצאות נראות לעין, אך יש גם מחויבויות וצרכים משלהם ואותם אסור להזניח ובחשיבותם אסור להמעיט.

בניית תכנית אימונים

על מנת להתחיל להתאמן ולשמור על כושר, יש צורך בבניית תוכנית אימונים מסודרת ומפוקחת המבוססת על תזונה נכונה, על הרבה מנוחה ובעיקר על תרגילי כושר המתאימים למצב הגוף ולחוסנו.

תרגילי הכושר אינם, בהכרח, זהים בין מתאמן אחד לרעהו וישנו מגוון רחב של משתנים המשפיעים על עצימותם, על היקפם ועל אופן ביצועם ואת כל המשתנים הללו יכול מומחה לבניית תוכניות אימון להכניס לתוך תוכנית סדורה ומתאימה לכל אחד ואחת בהתאם למצבם, ליכולותיהם ולשאיפותיהם העתידיות.

בחירת תרגילי הכושר המתאימים לכם

לכל אדם יש מספר מרכיבי כושר גופני ייחודיים כגון גמישות, קואורדינציה, סיבולת אירובית, סיבולת שרירית, כוח התנגדות, אחוז שומן בגוף, שיווי משקל, כוח מתפרץ, זריזות ומהירות ורק אחרי שכל המרכיבים הללו, ועוד אחרים, נבדקים ברמה האישית אפשר להתחיל ולבחור תרגילי כושר המשמרים נקודות חזקות ומחזקים נקודות חלשות.

הדרך לחזק ולשפר את מצב הכושר הגופני שלנו היא, קודם כל, לפתח כושר אירובי המחזק את סיבולת הלב-ריאה וזאת דרך מספר תרגילי כושר המאופיינים בעליית דופק, בהזעה, במאמץ קצר ואינטנסיבי השורף קלוריות ושנית, לפתח כושר אנאירובי הפועל על חיזוק מסת השריר וזאת באמצעות תרגילי משקולות, מכשירי חיטוב ומכשירים המבוססים על דחיקת והנפת משקלים ומשקולות.

המלצות וטיפים

ישנן מספר המלצות שיש לעמוד בהן על מנת לשמור על הגוף, על הבריאות ולמנוע פציעות חמורות כאשר מבקשים להתחיל ולבצע תרגילי כושר, ולא משנה מאיזה סוג ובאיזה היקף. ראשית, חשוב לבצע בדיקה רפואית הכוללת מבחן מאמץ (ארגומטרי) על ידי רופא משפחה או ספורט, מומלץ גם להתאמן על פי תוכנית אימון מסודרת שנבנתה על ידי מדריך חדר כושר. מדריכים מקצועיים של חדרי כושר בהרצליה יידעו להתאים תוכנית אימונים מותאמת אישית לכל מתאמן, תוך כדי התחשבות בנתונים אינדיבידואליים כמו גיל, מצב בריאותי, יכולות פיזיות, מטרות אישיות ועוד.

החימום, לפני כל אימון ובסופו, חייב לכלול כ-10 דקות של פעילות אירובית בעצימות נמוכה וכ-5 דקות של תרגילי גמישות ומתיחה לכל שרירי הגוף. חשוב לא לאכול לפני האימון אך גם לא להיות רעבים ורצוי לשתות מים במהלך כל הפעילות. גם אם אתם מרגישים שיהיה לכם קשה יותר להמשיך להתאמן אם תשתו במהלך האימון, חשוב מאוד להקפיד לשתות ולא לתת לגוף שלכם להתייבש. אין צורך לשתות המון (זה יקשה על היכולת שלכם להתאמן ויכול לגרום לכם להרגיש בחילה), אבל חשוב להקשיב לגוף שלכם וללגום מים בהפסקות שתעשו בין הסטים של האימונים.

כדאי גם לזכור שתרגילי כושר, משכירי כושר ופעילות גופנית אמורים לשרת אותנו ולא להפוך אותנו למשרתים שלהם. כל תחום עניין ותחביב יכול להיות דבר נהדר, כל עוד לא מגזימים איתו – וזה בהחלט נכון גם כשמדובר בפעילות ספורטיבית ואימוני כושר למיניהם. אל תשכחו שכושר גופני טוב הוא כלי למימוש מטרות חשובות יותר (בריאות, יופי, יש כאלה שיגידו אפילו שתחושת האושר הכללית שלהם תלויה בזה) ולאו דווקא המטרה העיקרית בעצמה. כשמגזימים עם הפרופורציות, ההיפך המוחלט עלול להתרחש (פציעות, עייפות יתרה ותחושה כללית לא טובה), לכן אסור להגזים ואסור להפוך את האימון למרכז החיים. שמירה על כושר צריכה לבוא מתוך הנאה ומתוך רצון לשפר איכות חיים ולא כהכרח רע ומעיק.