מהם הנזקים הפוטנציאליים לאחר אימון בחדר כושר?

אם אתה מגיע למכון כושר בהרצליה באופן קבוע, גם אתה עשוי לספוג "פגיעת כושר" בשלב כלשהו, במהלך או בעקבות האימונים. עם זאת, ישנה אפשרות למנוע נזקים כאלו בעתיד, זאת על-ידי שינוי באופן בו אתה פועל במכון הכושר.

מהם הגורמים לפציעות כושר?

על-פי מומחים, ישנן שתי סיבות עיקריות לפציעות הקשורות במכון כושר ובהרמת משקולות – יציבה לקויה ואימון-יתר.

יציבה לקויה מפריעה למבנה השלד-שריר כולו. ליציבה טובה יש יתרונות הוליסטיים עבור הגוף כולו. כאשר עוסקים באימון בחדר כושר ובהרמת משקולות, יש לוודא יציבה טובה ונכונה, שתבטיח מיקסום של יתרונות האימון וצמצום הסיכויים לנזק.

יתרה מזאת, אימון ללא יציבה נכונה עלול להיות מסוכן. כבר הוכח שהאופן בו מבוצע התרגיל קובע את הסיכויים לספוג נזק גופני ועל כן חשוב מאוד להבין כיצד לבצע הרמת משקולות בצורה נכונה לפני שתעשה זאת.

אימון יתר זו תופעה נפוצה בקרב מתאמני קבע ומרימי משקולות, המוגדרת כניסיון לבצע מעבר ליכולות הגוף, מהר מדי, עם משקל רב מדי ומספר גדול מדי של חזרות. אימון יתר אינו מאפשר לשרירים מספיק זמן להתאוששות, מה שלאורך זמן מוביל להיחלשותם.

מלבד שני אלו, קיימים גורמים רבים אחרים המעודדים פציעות כושר, כאשר סוג הפציעה תלוי באופי האימון. למשל, אם הרמת משקולות ואימוני כוח הם חלק קבוע משגרת האימונים שלכם, סביר יותר שתסבלו מפריצת סידר עקב שחיקה מוגזמת של עמוד השדרה.

עם התרחשותה של פציעה פיסית בחודר הכושר עקב הרמת משקלים כבדים, כדאי להיוועץ עם פיזיותרפיסט ליצירת תכנית מותאמת אישית שתזרז את ההתאוששות בצורה נכונה ותמזער סיכויים לפציעה חוזרת בעתיד, שכן מחקרים מראים כי השיטה האפקטיבית ביותר להתאוששות מפציעות כושר היא פיזיותראפיה.

פציעות הכושר הנפוצות ביותר

קורה לא פעם שאחרי אימון מפרך של כושר או הרמת משקולות המתאמן עשוי לחוש כאבים במקומות שונים בגוף, אבל ישנם מקומות מסוימים בגוף עם נטייה רבה יותר לפציעות ביחס למקומות אחרים; אם מדובר בכאבים חוזרים ונשנים באזורים אלו לאחר אימונים, הגוף מאותת שהמתאמן עושה משהו בלתי תקין.

להלן סיכום קצר של פציעות נפוצות לאחר אימונים בחדר כושר:

מתיחה ותפיסה של שריר

פציעה זו מתרחשת כאשר האימון עצים מדי ומהיר מדי. הפציעה מתבטאת בנפיחות, כאב באזור גם בזמן מנוחה וחולשה או אובדן תפקוד באזור.

פציעת כתף

הכתף היא המפרק הכי פחות יציב בגוף, מה שהופך אותה לרגישה ביותר לפציעות. פציעה עשויה להתרחש עקב תנועות חוזרות באופן מוגזם, כמו גם תנועות שאינן מבוצעות נכונות.

מתיחה ותפיסה של הגב התחתון

תנוחה או כיפוף לא נכונים בעת הרמת פריטים כבדים עשויים להוביל לכאב ומתיחה של הגב התחתון. תסמינים עשויים לכלול כאב פועם מתמשך או כאב אינטנסיבי חד. החדשות הטובות הן שבעזרת תרגול פיסיותראפי ניתן להתגבר על פציעה זו בקלות יחסית.

כיצד למזער את סיכוייכם להפצע?

קודם כל, חשוב מאוד שתקפידו להתאים את המשקלים שאתם עובדים איתם ליכולות שלכם בכל אימון. זה טוב ואף חשוב לאתגר את עצמכם ולהתקדם, אבל לא פחות חשוב גם להזהר ממצבים של מאמץ יתר. תפקידו להעלות את המשקל בהדרגה.

אל תמהרו עם זה ותזכרו שבמידה ותגזימו עם המשקל – תאלצו לעשות צעד גדול אחורה מבחינת רמת הכושר הגופני שלכם וכתוצאה מזה, תוכלו להגיע ליעדים שהצבתם לעצמכם הרבה יותר לאט, מאשר אם הייתם עובדים באופן נכון ומעלים את המשקל באופן הדרגתי.

לפני שאתם מתחילים לעבוד עם מכשירי כושר, תוודאו שאתם יודעים וזוכרים איך בדיוק עובדים עם כל אחד מהמכשירים בצורה בטוחה. זה לא משנה אם מדובר במכשיר משקולות לדחיסה או אופני אימונים. כל מכשיר יכול להיות מסוכן לשימוש ויכול לגרום לפציעה, במידה ואתם לא זוכרים איך לתפעל אותו בצורה נכונה.

והכי חשוב – תזכרו שתמיד יש לצדכם מאמני כושר מקצועיים, שתמיד ישמחו להסביר, להזכיר ולייעץ לכם. במידה ותהיה לכם שאלה כלשהם לגבי אופן השימוש במכשירים, סוגי התרגילים שכדאי לכם לעשות, או אפילו בנושא של תזונה נכונה שתתאים לתוכנית האימונים שלכם – אל תתביישו לשאול אותם!